Vastgoedplatform

Nieuws België - Gepost op vrijdag, april 9, 2010 9:19 - 8 Reacties

Meldpunt bouwblunders: 200 klachten op twee weken tijd

09
apr2010

Het federaal meldpunt voor bouwblunders heeft op twee weken tijd al 200 klachten binnengekregen, van mensen die met malafide aannemers te maken krijgen. Dat meldde vtm donderdagavond in haar Nieuws.

Minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) riep het meldpunt in het leven na de start van het vtm-programma ‘Red Mijn Huis’. Hij is vastbesloten de rotte appels uit de sector te halen. Bij een aantal klachten blijken dezelfde namen van bouwbedrijven terug te komen.

In de werkgroep van de FOD Economie zitten experts van diverse takken. De werkgroep handelt de klachten zoveel mogelijk zelf af of stuurt de klagers door naar de relevante dienst. Wie bouwproblemen heeft, kan ook naar de rechter stappen, of naar de Verzoeningscommissie Bouw.

Daar probeert een expert te bemiddelen tussen beide partijen. Maar dan moet de aannemer of het bouwbedrijf wel willen meewerken.

Bron: Het Laatste Nieuws



8 Comments

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

Julia Guns
sep 10, 2010 13:16

Het is schokkend wat je leest over bouwen of verbouwen ! Het is dan ook een zéér groot maatschappelijk probleem. Tot nu toe hebben we bij de meeste dingen die we hebben laten doen, ellende gehad. De persoon die het dak zou isoleren wist totaal niks af van isolatie (ja madame isolatie moet spleten hebben voor de luchtcirculatie). Je moet er maar opkomen hé.
Bij het zetten van nieuwe ramen kun je er blijkbaar niet van op aan dat ook dat afwerking en isolatie rond de ramen goed gebeurt. Waarom goed isolerende ramen laten plaatsen als eromheen nog openingen zitten, die dan door de afwerking verborgen wordt.
Zelfs bij het vervangen van één raam aan de achtergevel lukt het zo’n firma niet om alles netjes volgens de regels te doen. Zelfs als je vraagt om te laten zien dat het goed is opgespoten wordt er aan je vraag geen aandacht besteed en verdwijnen de werklui zonder dat je hebt kunnen zien of het werk goed is gedaan.
We hebben toen het dak opnieuw laten doen door iemand die wél wist wat isolatie betekent. Maar ook hier, terwijl je toch tien jaar garantie hebt op zo’n dak, vertikt de dakwerker om langs te komen om te kijken naar een kleine lek. Je hebt gewoon geen poot om op te staan, daar komt het op neer. Het is natuurlijk mogelijk om over al die dingen te gaan procederen, maar gelukkiger wordt een mens daar niet van. Van verbouwen trouwens ook niet als het steeds zo fout loopt.

Koning Minos
mrt 6, 2013 23:17

Gelijkaardige problemen meegemaakt bij een verbouwing. Verscheidene/vele “vak”lieden bleken goed van wanten te weten als het op uren aanrekenen kwam, maar waren voor het overige óf incompetent óf nalatig op het strafbare af. Een kleine verbouwing heeft hopen geld gekost en de ene stielman moest de andere opvolgen om de fouten en stommiteiten van zijn voorganger te herstellen. De elektricien heeft het al helemaal bont gemaakt. Hij is er zelfs in geslaagd een deel van de bestaande (!) installatie onklaar te maken, de aarding om zeep te helpen, zelf gelegde stroomdraden onder spanning onbeschermd achter te laten zodat een andere vakman geëlektrocuteerd werd (hij is gelukkig niet dood), apert valse plannen te laten goedkeuren terwijl de keurder (wie dient hij ook alweer te beschermen?) maar naar de elektriciteitskast hoefde te kijken om de boel zonder meer af te keuren, delen moedwillig niet af te werken om nogmaals te kunnen rekenen, een installatie achter te laten waarbij de boel voor het minste uitvalt, kortom werk af te leveren waarvoor je als loontrekkende (terecht!) direct buiten gegooid zou worden. Maar als je slachtoffer bent van dit soort knoeiers en bedriegers dan kan je nergens heen, want voor een lange en onzekere rechtsgang heb je überhaupt noch de energie noch de centen – die zijn namelijk op. Het wordt hoog tijd dat vadertje staat aan dit soort van misbruik écht eens wat doet, want niet aanvaardbaar in een staat die pretendeert een rechtsstaat te zijn.
De putten en trauma’s die bij dit soort van avonturen worden achtergelaten zijn wellicht groter dan bij menige diefstal of andere vorm van bedrog.

DIrk Otte
mrt 22, 2013 17:54

VERONA RAMEN;
Een grote naam in PVC ramen – mensen – doe het NIET! Wij hebben ramen van Verona. Je krijgt 10 jaar garantie. Inderdaad, Dat klopt. Na 10 jaar begint het. Al onze folie komt los, de verstekken stuiten op, vocht tussen folie en zo kan ik nog even doorgaan. Na verschillende inspecties is conclusie. Ja, da’s normaal hé, onderhoud. Volgens hen moet je dus om de 10 jaar nieuwe folie op de raamprofielen laten kleven.
We hebben een vrij groot huis met heel veel ramen, een gigantische investering geweest. We overwegen een rechtszaak. Waarschijnlijk worden het nieuwe ramen. Dus mensen, neem aub NOOI VERONA. Een malafide bedrijfspolitiek!!!

de maere patrick
mei 31, 2013 14:26

ik heb verleden jaar nieuw dak laten leggen,2kijkuiten laten isoleren en laten bekleden met sidings,achtergevel huis ook laten isoleren en sidings laten plaatsen,dakpannen liggen scheef,sidings scheef gezaagd,er komen zelfs enkele sidings los,nagels beginnen te roesten,daken van dakkapel heeft hij ook geisoleerd en afgewerkt met rubber,blijft telkens 1cm water op liggen bij regenweer,heb gelukkig alles nog niet betaald!maar ja,heb andere dakwerker laten komen,die kon zijn ogen niet geloven wat hij zag,alle sidings 2 dakkapellen moeten terug afgebroken worden en de sidings kunnen bijna niet meer gerepureerd worden!benieuwd wat dat grapje mij gaat kosten,1 goede raad,betaal nooit alles!!!alleen bij correcte afwerking!!!dakwerken waren gedaan door bertels uit lille…,je bent verwittigd!!!

dIRK
nov 10, 2015 7:51

VERONA RAMEN!!! Ons ramen zijn van 2000. We hebben bij Verona toen de duurste PVC ramen gekocht (Renaissance stijl) met nerfstructuur.

Mensen, wat slechte kwaliteit. De folie brokkelt af, de raamstijlen zakken in elkaar. Het heeft ons een fortuin gekost, gezien we toch heel wat ramen hebben, allemaal met boog.

Maar de kwaliteit die zij gebruiken is meer dan ondermaats. Vooral de folie die loskomt en afbrokkelt. Uiteraard valt het buiten garantie, en ondanks het probleem gekend is, ondanks het feit dat er heel veel gedupeerden zijn, willen zij de herstelling niet meer uitvoeren;

Iedereen die bouwt of renoveert, denk aub 2 keer na vooraleer VERONA te kiezen. Er zijn heel wat andere raambouwers op de markt. Onze schoonouders hebben 2 jaar terug ramen vernieuwd, amaai, da’s andere kwaliteit voor dezelfde, nee, zelfs iets mindere prijs.

Voor andere gedupeerden, probeer aub dit zoveel mogelijk te posten. Ik zal alleszins alles in het werk stellen om deze klachten te verzamelen en een campagne van tegenreclame op te zetten.
Voor ons is het een financiële kater, maar we laten het hier niet bij.

Pierke
nov 17, 2015 15:12

Wij hebben bij Verona onze ramen gekocht.
Aluminium van Reynaers.
Goede kwaliteit hoor ik steeds zeggen maar vakmanschap ontbreekt toch bij Verona.
Eerst hadden we een spleet tussen de vloer en de raam in de inkomhal (raam tot op de grond).
Uiteindelijk hebben ze het opgelost door er een extra lat op te zetten waardoor ons profiel niet meer zo strak toont. Daarnaast zitten er allemaal putten in de glaslatten van de latten er in te kloppen. Dit heb ik bij ramen bij vrienden nog niet gezien, maar ja, wij wisten niet beter. Eén van onze ramen heeft een vlek binnen in het glas en daar kunnen ze niets aan doen want dat moest binnen de 48u gemeld worden … halloooo, dat was een bouwwerf en alles zag vuil. Het is pas nadat we de ramen gereinigd hadden dat we dit gezien hadden. Nu na enkele jaren beginnen onze profielen te verkleuren en de eerste vragen die we kregen waren of we producten gebruiken om de ramen te reinigen. Zoja, dan kan het daaraan liggen, zoniet dan moet je wel de gepaste producten gebruiken om je ramen te onderhouden zeiden ze.
Na enkele keren iemand langs gekregen te hebben (steeds verlof genomen) kwamen ze tot de vaststelling dat ze zelf bij de plaatsing een bepaald product gebruikt hebben waardoor na enkele jaren de kleur veranderd en er vlekken komen. De ramen moesten dus herlakt worden. Ondertussen zijn we sinds de eerste klacht over die vlekken tot nu al 2 jaar verder. Ik krijg gewoon niemand meer te pakken. Van zodra ik bel moet ik mijn adres doorgeven. De receptioniste verteld me dan dat de betrokken persoon momenteel niet bereikbaar is en dat ze me gaan terugbellen. Tot op vandaag hebben ze me nog nooit opgebeld maar ik blijf proberen. Ik vraag me echt af wat ik nog kan doen. Als ik de verkoopsvoorwaarden er zo op nalees vrees ik dat ik enkel kan afwachten … Ik raad niemand nog Verona aan.

Anonym
feb 21, 2016 20:25

Hier van hetzelfde met verona. Alu ramen gekocht bij Verona in 2009 !!! in 2015 begonnen die helemaal te verkleuren. Eerst iemand van Reynaers langsgekomen want je hebt 10 jaar garantie. Wat blijkt: Reynaers beweert dat Verona de lijm voor de lassen onvoldoende heeft schoongemaakt waardoor deze zijn gaan verkleuren. De verkleuringen komen inderdaad voor aan de lassen van de alu profielen.
Verona beweert dat ze de producten van Reynaers hebben gebruikt en dat ze dus niets te verwijten valt en dat Reynaers het moet oplossen. Heb hen aangegeven dat wij een contract hebben met Verona en dat zij het moeten oplossen… Wij zijn intussen al een jaar verder, nog steeds geen oplossing.

Woedi
jun 20, 2016 17:02

Wij hebben ook zeer veel problemen met Verona (Asse).

Bij de eerste contacten en het overlopen van de bouwplannen was alles mogelijk en was hun service en professionalisme was toen ook goed (moet ik wel zeggen).

Maar eens er getekend werd en de uitvoeringen gingen beginnen liep alles (en echt alles) fout.
Effe een kort overzicht van enkele feiten vermits een volledige opsomming van de problemen toch wat te lang zal zijn.

Via architect werd Verona vanaf de plannen betrokken.
Waar op plan nog alles mogelijk was bleek al snel dat bepaalde screens niet gingen lukken in de voorziene uitsparingen boven de ramen (hier hebben we dus telkens een ruimte gelaten van +-30 cm die nu niet gebruikt wordt). Hiernaast moesten er nog aanpassingen (afbreken en herbeginnen) worden uitgevoerd aan de muur waar het schuifraam moest geplaatst worden zodat het screen correct kon worden ingebouwd. Na aanpassing moest dit dan toch terug gezet worden vermits beginsituatie toch correct was en uiteindelijk lukte het dan toch niet om het screen boven het raam in te bouwen.
De ramen werden dan geplaatst en ook hier verschillende problemen zoals schuiframen te laag geplaatst waardoor vloer niet mooi aansluit, schuifraam meer dan 5 cm te kort, deuren die niet goed sluiten (ook na 2de of 3de keer afregelen), lekken aan raam, verschillende schoonheidsfoutjes, 4x andere info doorgekregen van welk soort glas er gebruikt is, ….

En het plaatsen van de screens was nog een stuk erger: elk screen werd op een andere wijze geplaatst (hoogte en afstand venster) zonder goede reden.
Na zeer veel klagen beloven ze om het toch op te lossen voor bepaalde datum die al maanden later is dan de eerste planning (voor bepaalde zaken wel enkel na grote extra meerkost). Deze nieuwe deadline hebben ze dan niet gehaald. Je moet ze dan natuurlijk terug zelf contacteren want anders hoor je toch niets en dan beloven ze om het voor een volgende deadline te doen (dit weer na het proberen van de fout van de vertraging op ons te steken). Nu is de xste deadline ook weer niet gehaald en rara beloven ze weer een nieuwe deadline van meer dan een maand later dan laatste belofte.

Een groot probleem is dat in heel hun organisatie niemand iets van de andere weet en iedereen zelf zaken belooft waarvan ze geen kennis hebben (vooral hun verkoopspersoon). Er zijn verschillende keren techniekers van hun op de werf gekomen zonder dat ze het materiaal meehebben om de afgesproken werken te doen (zeer leuk als je verlof neemt om het mee te kunnen opvolgen). De techniekers hebben telkens een oude versie van de uit te voeren werken mee waardoor ze uiteindelijk niets kunnen uitvoeren (en er weer enkele weken voorbij zijn voordat ze opnieuw kunnen langskomen).

Buiten enkele kleinere problemen die ze hebben opgelost slepen de grotere problemen al meer dan 8 maand aan waardoor alle andere aannemers ook in de problemen komen en er voor ons steeds extra kosten bijkomen en we hebben zoals de andere personen hier nog steeds geen oplossing.

Het materiaal van dat ze gebruiken van Reynaers lijkt ons allemaal wel zeer degelijk maar hun professionalisme, vakkennis, communicatie, eerlijkheid, snelheid zijn een regelrechte ramp.

Een raad voor iedereen: zoek een andere aannemer voor het plaatsen van ramen en deuren en geloof niet wat ze je bij de start allemaal beloven.

Sponsors

Nieuws België - dec 27, 2012 16:11 - 4 Reacties

Vastgoedconsument beter beschermd in 2013

Meer In Nieuws België


Nieuws Nederland - apr 8, 2011 15:44 - 0 Reacties

Woningprijzen in Nederland blijven dalen

Meer In Nieuws Nederland


Nieuws Europa en Wereld - sep 5, 2012 10:59 - 0 Reacties

UGL gebruikt nieuwe merknaam voor vastgoeddiensten

Meer In Nieuws Europa en Wereld