Vastgoedplatform
Recordopkomst voor Vastgoedevent Gent
Event peilt naar toekomst van Gentse markt van kantoor- en bedrijfsgebouwen.
Klik hier om de eerste foto’s van het event te bekijken.
Voor het Vastgoedevent Gent dat op 29 oktober in het stadhuis van Gent plaatsheeft, is er een record aantal van maar liefst 325 inschrijvingen: allemaal vastgoedspecialisten die zich samen met de overheid buigen over de verdere ontwikkeling van de Gentse markt van kantoor- en bedrijfsgebouwen. Belangrijke projecten in deze twee sectoren zijn na vele jaren voorbereiding uit de tekenblokken geraakt. De komende weken en maanden gaat de bouw ervan beginnen. De vraag voor het event is: gaat dit bijkomende aanbod wel gebruikers vinden, zeker in de huidige crisistijd. En wat moet en kan er dan met de vele oudere Gentse kantoor- en bedrijfsgebouwen in de binnenstad gebeuren?
De initiatiefnemers van het Vastgoedevent Gent zijn de stad Gent, de provincie Oost-Vlaanderen, de Confederatie Bouw, de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector, de Confederatie van Immobiliënberoepen en de Real Estate Society. Op die manier wordt het event gedragen door gans de bouw- en vastgoedsector. Het is tegelijk een goed voorbeeld van publiek-private samenwerking en intussen aan zijn derde editie toe. Inhoudelijk ligt de klemtoon dit jaar op de markt van de kantoren en de bedrijfsgebouwen, meer bepaald de logistieke gebouwen.
Nieuwe projecten
In Gent wordt nu volop gewerkt aan nieuwe kantoorprojecten. Aan The Loop – ook bekend als de site van Flanders Expo – komt binnenkort een eerste kleiner kantoorgebouw van ongeveer 3.000 m². Van veel grotere omvang is de MG Tower vlakbij de afrit van Sint-Denijs-Westrem met in totaal 23.500 m² vloeroppervlakte en 27 verdiepingen. De vergunningen voor deze kantoortoren zijn intussen toegekend. De initiatiefnemer hoopt nog in november met de werken te kunnen starten. Tegen eind 2011 zou de toren klaar moeten zijn.
Aan het Sint-Pietersstation wordt momenteel gewerkt aan de vloerplaat voor de parkeergarage. De volledige ontwikkeling van het site langs de Fabiolaan bestaat uit drie zones. Elke zone krijgt een mix van functies. In totaal voorziet het RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) in ongeveer 80.000 m² kantoren waarvan 50.000 m² vlakbij het station waar nu het ondergrondse parkeerterrein wordt aangelegd. Deze 50.000 m² zullen eerst worden ontwikkeld.
Hierna volgt een volledig overzicht van de belangrijkste kantoorprojecten in Gent:
Aantal geplande m² | Timing | |
Acec-site | 4.000 m² | 2010 |
De Hemptinne | 5.500 m² | 2010 |
The Loop | 155.000 m² | 1ste fase 2010-2011 |
Rijvisschestraat | 8.200 m² | Midden 2011 |
Oude Dokken | 18.000 m² | Vanaf 2012 |
Gent Sint-Pieters | 82.000 m² | 1ste fase begin 2013 |
Huidige situatie
Momenteel bevinden nog ongeveer 60% van de kantoorgebouwen in Gent zich nog in het stadscentrum. Daarnaast bevindt 25% zich in het zuiden bij kruising van E40 en E17 terwijl 15% verspreid zit in groot-Gent. De totale voorraad bedraagt ongeveer 1,3 miljoen m², d.i. minder dan Antwerpen (1,8 miljoen m²) en veel minder dan Brussel (meer dan 12 miljoen m²). Verder is het opmerkelijk dat slechts 25 Gentse kantoorgebouwen meer dan 25.000 m² vloeroppervlakte omvatten.
Gemiddeld wordt in Gent jaarlijks ongeveer 35.000 m² nieuwe kantoorruimte in gebruik genomen. Op basis van de cijfers voor ingebruikname voor de eerste helft van dit jaar zou men voor 2009 nog op een gemiddeld jaar kunnen uitkomen, ondanks de crisis. Positief voor mogelijke groei is de beperkte leegstand voor de Gentse kantoorgebouwen: ze bedraagt slechts ongeveer 5% tegenover circa 10% in Brussel.
Voor de gebruiker heeft Gent als voordeel dat de huurprijzen voor kantoorgebouwen ongeveer de helft lager liggen dan die in Brussel. Maar voor de ontwikkelaar en verhuurder doet zich het probleem voor dat de gebruikers ook in Gent de huurprijzen nu vaak naar beneden onderhandelen terwijl bouw- en onderhoudskosten in Gent niet wezenlijk lager liggen dan elders. In de eerste helft van 2009 zijn de huurprijzen in Gent terug licht gaan dalen. De sector vreest dus voor een verdere daling. In dit verband is zij ook bezorgd omwille van de belangrijke oppervlaktes die er de komende jaren aan kantoorruimte gaan bijkomen.
Maar de stad beklemtoont dat de grotere projecten slechts fasegewijs zullen worden gerealiseerd over een periode van 15 jaar. De jaarlijkse ingebruikname van nieuwe kantoorruimte zal niet veel groter zijn dan nu. Bovendien is er nu eenmaal een toenemende behoefte aan kantoorgebouwen omwille van de groeiende tewerkstelling in de dienstensector. Er bestaat ook nog een belangrijke behoefte bij dienstverlenende firma’s om hun uiteenlopende vestigingen te herschikken en in grotere gehelen te bundelen.
Voor hun personeel zoeken dienstenbedrijven ook vaker locaties waardoor het personeel de files naar Brussel kan vermijden. Gent komt daarbij zeker in aanmerking. Tevens hoopt de stad zeker voor een site zoals The Loop, internationale hoofdkantoren te kunnen aantrekken. Daarvoor wordt een intensieve city marketing gevoerd.
Een belangrijke speler op de kantorenmarkt is trouwens het stadsbestuur zelf met zijn 5.500 personeelsleden. Voor de huisvesting van het stadspersoneel werd een masterplan uitgewerkt. Ook op dit vlak is het in Gent niet bij plannen gebleven. Bij de uitvoering van dit plan vormt de recente intrek van heel wat stadsdiensten in het voormalige Belgacom-gebouw een belangrijke eerste stap.
Belang van bereikbaarheid
Volgens de stad komen voor middelgrote kantoorgebouwen (2.500 tot 15.000 m²) toch eerder de stadsring en de grote invalswegen in aanmerking. Bereikbaarheid is daarbij een belangrijke vereiste.
Voor The Loop wordt nu intensief de transportinfrastructuur afgewerkt. Aan de zuidkant van de site wordt momenteel een nieuwe brug gebouwd en binnenkort wordt de noodbrug aan de noordkant door een definitieve brug vervangen. Op het huidige parkeerterrein aan de westkant wordt een parkeertoren voorbereid.
Tegelijk wordt een verbinding aangelegd tussen The Loop en het Sint-Pietersstation. Deze verbinding moet met het aansluitende ondergrondse parkeerterrein vlakbij het station tegen september 2010 klaar zijn.
Zowel bij het Station als op The Loop is er ook aandacht voor de bereikbaarheid met tram, bus, fiets en te voet. Door de toenemende belangstelling voor duurzame ontwikkeling – niet alleen vanuit de overheid maar ook vanuit de vastgoedsector zelf – wordt bereikbaarheid met openbaar vervoer een factor die bij de waardebepaling van een kantoorgebouw aan belang zal winnen.
Reconversie van kantoren
Tegelijk bestaat op de Gentse kantorenmarkt een andere belangrijke tendens: de ombouw van oudere kantoorgebouwen in het stadscentrum tot nieuwe functies.
Een illustratief voorbeeld hiervan is de omvorming van een voormalig bankgebouw aan de Kouter tot een project met nog gedeeltelijk een kantoorfunctie (voor 7.000 m²) en gedeeltelijk een nieuwe functie, namelijk woongelegenheden. In totaal komen op deze site 55 appartementen. Het nieuwe kantoorgebouw werd vorig jaar opgeleverd. De oplevering van de appartementen gaat eind 2009 van start.
Een ander geslaagd reconversieproject betreft de omvorming van het voormalige belastingkantoor aan Ramen en Poel tot woongelegenheden voor senioren. De serviceflats kwamen begin dit jaar klaar en zijn allemaal verkocht. Het rusthuis opende in april zijn deuren en zit vol. En ook het zorghotel wordt intensief gebruikt.
Logistieke roeping
De haventrafiek is dit jaar fors gedaald: met meer dan 20%. Toch geloven logistieke bedrijven nog in een toekomst voor Gent.
Katoen Natie bijvoorbeeld heeft plannen om de komende vijf jaar haar gebouwen in het havengebied met ongeveer 200.000 m² uit te breiden. De firma trekt daarbij de kaart van de diversificatie: van louter automotive gerichte distributie naar de distributie van andere industriële producten. Maar ook bij andere logistieke opdrachtgevers liggen uitbreidingsplannen klaar die kunnen worden uitgevoerd zodra de economie heropleeft.
Van cruciaal belang voor logistieke bedrijvigheid is de beschikbaarheid van ruimte en van vlotte verbindingen, dit laatste niet alleen voor de goederen maar eveneens voor het personeel van deze arbeidsintensieve sector. Ook op dit vlak is men in Gent het loutere planningsniveau voorbij. Van groot belang is de beschikbaarheid van meer dan 400 hectare nog te ontwikkelen ruimte rond het Kluizendok. De wegomsluiting wordt verbeterd – recentelijk nog met de aanleg van een brug over de Kennedylaan – evenals de bereikbaarheid via het water – onlangs nog met de bouw van een nieuwe sluis te Evergem, de grootste binnenvaartsluis van België.
Een cruciale nog ontbrekende link in het Gentse transportnet is de afwerking van de ring in het zuiden. Dit sluitstuk is een van de missing links die de vorige Vlaamse regering wou uitvoeren met PPS (publiek-private samenwerking). De nieuwe regering heeft er zich in haar regeerakkoord toe geëngageerd deze projecten voort te zetten. De prognose is nu dat de werken aan de zuidelijke ring in Gent kunnen starten in 2011 en in 2014 kunnen eindigen. Zij zijn uiterst belangrijk voor het nabijgelegen bedrijventerrein dat nu op het Eilandje in Zwijnaarde wordt voorbereid.
Sprekers
Op het derde Vastgoedevent Gent zullen al deze projecten aan bod komen in een vijftal speciaal voor dit event gefilmde reportages.
De volgende sprekers zullen de situatie nader toelichten: de Gentse schepenen Mathias De Clercq en Christophe Peeters, gedeputeerde Marc De Buck en zijn directeur Economie Hedwig De Pauw, Olivier Carrette en Marc Dillen, respectievelijk namens de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector en de Vlaamse Confederatie Bouw en Marc Peeters van het vastgoedbedrijf Salenko.
Na hun toelichtingen volgt een paneldebat met Koen Dhont (Creas), Peter Garré (RES), Sophie Maes (voorzitter BVS Vlaanderen), stadssecretaris Paul Teerlinck en eerste schepen De Clercq, rond vragen zoals: welk nieuwbouwvolume kan Gent aan? Waar en hoe extra vraag aantrekken? Hoe groot is de impact van de huidige crisis?
Recente reacties